„Който се захваща с частни въпроси без предварително решаване на общите, неизбежно на всяка крачка неосъзнато за себе си ще се „натъква“ на тези общи въпроси. А натъквайки се на тях сляпо, във всеки случай означава да обрича политиката си на най-лошите колебания и на безпринципност.“ − В. И. Ленин
„... авторът нито за миг не забравя, че това, което е позволено на класиците, не е позволено на този, който живее по-късно, ако го прави прекомерно сериозно.“ − Рубен Таросян
„За да опишем това, което се случва, трябва да задраскаме старата дума „наблюдател“ и на нейно място да сложим новата дума „съучастник“. В някакъв странен смисъл Вселената е Вселена на съучастници.“ − Джон Уилър
Онтологическата картина в научното познание представлява съчетание от идеализации (Гинев 1989: 88), което е сглобено по определена онтологическа схема (Гинев 1989: 94). Заради характера на взаимовръзката си онтологическата картина и онтологическата схема могат да бъдат разглеждани като цялост, онтологическа парадигма – сплав между (представите за) съществуващия свят и (за) непрекъснато пресъздаващата го и подреждаща причинност. От такава гледна точка казано по-просто, онтологическата парадигма е светогледната представа на изследователя, която му позволява да познава действителността: да се отграничава от нея и да постига познавателно единение с нея. В изказа на философията тази светогледна представа обикновено бива назовавана също онтология (вж. Davies et al. 2003: 2).
„… онтологията стои в началото на всяко проучване. Ние не можем да дефинираме проблема… без да предпоставим някаква основна структура, състояща се от включени в нея значими цялости и от формата на значимите отношения помежду им“ (Burchill et al. 2005: 22).
− определяне на изследваната действителност в нейната цялост чрез формулиране на обединяващи я закономерности;
− разпознаване на формата на битийност на изследвания обект (разпознаване на предмета) в извънопитен план;
− организиране на познавателния апарат за интерпретиране на тези закономерности;
− въвеждане на критерии за непосредствено идентифициране на изследователския предмет в рамките на организирания познавателен апарат (Гинев 1989: 104).
„Науката [като рационална изява] изследва само обусловеното, пространствено-времевото, категориално фиксираното, възможния опит. Тя не контактува с Абсолютното“ (Герджиков 1995: 13).
„Нещата получават своето съществуване и естеството си чрез взаимната зависимост и не са нищо сами по себе си.“ − Нагарджуна
„Основополагащите структури на действителността, мисленето и езика (същност и субстанция) са от един и същи порядък. Синтактичните връзки на думите (лексемите) отразяват връзките на мисълта в мозъка, които от своя страна трябва да съответстват на реалните връзки в онтологичния свят. Подреждането на връзките между думите, идеите и нещата в реалността по принцип трябва да са еднакви“ (Семерджиев 2000: 113).
„Диалектиката на нещата е диалектика на имената; диалектиката на света и битието е диалектика на името, в което е даден светът и е дадено битието. Ако е построена диалектиката, то е построено диалектически цялото битие и даже много повече – построена е смисловата връзка на всичко с всичко, а в това число и в частност смисловата връзка на нашата човешка мисъл с окръжаващото я безкрайно битие...“ (Герджиков 1995: 120).
− взаимната връзка между нещата;− взаимното проникване на противоположностите;− преминаването на количеството в качество и обратно;− отрицанието на отрицанието.
„Светът се възприема в пространство и време. Светът се мисли преди всичко чрез зададени и създадени детерминационни вериги – причинност и телеология. [...] Това са два начина да се свързват събития в траектории и да се придава значение на тези траектории. В единия случай траекториите се мислят като „дадени“, „обективни“ – в полето на опита нещата и събитията „се свързват сами” и някои вериги се обособяват. В другия случай траекториите се мислят като „създадени“, „субективни“ – в полето на опита нещата и събитията се осмислят с оглед предназначение и цел“ (Герджиков 1995: 90).
„Причината и действието са тъждествени онтологически. [...] Причина и действие са едно“ (Хегел, по Герджиков 1995: 91–92).
„Работата е там, че всяко причиняване изисква условията да са налице“ (Герджиков 1995: 91).
„Причинните вериги са идентифицирани от нас последователности в безкрайната и необхватна мрежа от „неща” и „събития”. Те са условни, доколкото техните елементи не са безусловно отграничени във времето – всяко отделно събитие, всеки отделен член на веригата, може да се разложи на неограничен брой под–събития.“ (Герджиков 1995: 93).
„Човек установява причинна връзка между своите действия и техните резултати в своя опит. Той се идентифицира като начало на вериги събития, телеологични траектории, които водят към следствия, цели“ (Герджиков 1995: 94).
- Герджиков 1995: Герджиков, Сергей. Граници на науката. София, 1995, 306 с.
- Гинев 1989: Гинев, Димитър. Диалози за научната рационалност. София, 1989, 156 с.
- Енгелс 1984: Енгелс, Фридрих. Диалектика на природата (Извадки), с. 269-334. – В: Карл Маркс и Фридрих Енгелс. Избрани произведения в десет тома. Том ІІ, София, 1984, 336 с.
- Капра 1997: Капра, Фритьоф. Дао на физиката, София, 1997, 376 с.
- Семерджиев 2000: Семерджиев, Цветан. Стратегическо ръководство (лидерство). София, 2000, 384 с.
- Спицнадель 2000: Спицнадель, Василий. Основы системного анализа. Санкт-Петербург: Бизнес-пресса, 2000, vusnet.ru, MSWord, 326 с., доступ: 12.08.2007; актуализированная ссылка: vixri.com, PDF, 223 с., доступ: 20.04.2020, url.
- Таросян 2007: Таросян, Рубен. О четверояком корне достаточного основания, nounivers.narod.ru, HTML, доступ: 31.12.2007.
- Чешев 2003: Чешев, Владислав. Проблема познания в философии. Томск, 2003, philosophy.ru, HTML, доступ: 06.09.2007.
- Bara et al. 2001: Bara, Bruno, et al. Model Theory of Deduction: A Unified Computational Approach (2001, 63 p.) – In: Cognitive Science 25 (2001) p. 839-901. elsevier.com, PDF, 63 p., access: 17.08.2007.
- Blackburn 2007: Blackburn, Perry. The Code Model of Communication: A Powerful Metaphor in Linguistic Metatheory. Washington: Library of Congress, SIL International, 2007, sil.org, PDF, 263 p., access: 01.08.2009.
- Burchill et al. 2005: Burchill, Scott, et al. Theories of International Relations. Third Edition. New York: Palgrave MacMillan, 2005, palgrave.com, PDF, 61 p., access: 03.02.2009; updated reference: lib.jnu.ac.in, PDF, 321 p., access: 17.08.2019, url.
- Davies et al. 2003: Davies, Islay, et al. Using Meta Models for the Comparison of Ontologies. Hammamet, Tunisia, 2003, emmsad.org, PDF, 10 p., access: 21.09.2009; updated reference: eprints.qut.edu.au, PDF, 9 p., access: 17.08.2019, url.
- Devlin 2005: Devlin, Keith. Confronting Context Effects in Intelligence Analysis: How Can Mathematics Help? Stanford, 2005, stanford.edu, PDF, 70 p., access: 01.08.2009.
- Floridi 2001: Floridi, Luciano. The Method of Levels of Abstraction. Hertfordshire-Oxford, 2001, springerlink.com, PDF, 40 p., access: 17.10.2008.
- Forster 1997: Forster, Malcolm. A Biased Introduction to the Philosophy of Science. Madison, Wisconsin, USA, 1997, philosophy.wisc.edu, PDF, 14 p., access: 06.04.2010.
- Welty, Murdock 2006: Welty, Chris, and J. William Murdock. Towards Knowledge Acquisition from Information Extraction. Hawthorne, 2006, semanticweb.org, PDF, 14 p., access: 03.11.2008.
Няма коментари:
Публикуване на коментар